Jungle tour en nieuwjaar - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Daan Linden - WaarBenJij.nu Jungle tour en nieuwjaar - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Daan Linden - WaarBenJij.nu

Jungle tour en nieuwjaar

Blijf op de hoogte en volg Daan

01 Januari 2013 | Ecuador, Quito

Hallo allemaal,

Allereerst natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dit eerste bericht van het nieuwe jaar zal ook het laatste zijn vanuit Ecuador.

Mijn laatste bericht was vanuit Banos. Hier zijn we vrijdag nog wezen raften. Dit was heel gaaf om te doen. Met zessen in een grote rubber boot van een snel stromende rivier naar beneden. Met vele obstakels die het af en toe heel moeilijk maken om te blijven zitten. Vlakbij Banos ligt de vulkaan Tungurahua. Deze is sinds eind jaren 90 heel actief en ook toen wij er waren kwam er veel rook uit. Vanaf een brug in het dorp hadden we een mooi uitzicht op deze grote as wolk. Echt heel erg gaaf om te zien, maar soms ook wel een beetje schrikken als je hem zo hoort rommelen. Maar goed ook Banos was weer een zeer geslaagde tussenstop.

Op zaterdag hebben we de bus weer genomen richting Quito, om daar een nachtje te blijven. Hier hebben we wat spullen gedropt en Jos opgehaald en zondag zijn we per bus vertrokken naar Lago Agrio. Hier zijn we op maandag ochtend op gepikt om de jungle tour te starten. Eerst bracht een busje ons naar de rivierbedding waar we het laatste stuk per motorkano aflegden om bij onze verblijfplaats te komen. Onderweg gingen we al op zoek naar wat wildlife en heel lang duurde dit niet. Tijdens de bootreis van zo’n twee uur hebben we meteen al een anaconda, apen en heel veel soorten vogels gezien. De lodge waar we sliepen was lekker terug in de tijd. Het waren allemaal houten hutjes met een aantal stapel bedden. Stroom was niet aanwezig (natuurlijk) waardoor je in de avonden afhankelijk was van kaarsjes of een zaklamp. Nadat we onze bedden uitgezocht hadden zijn we nog voor een lekkere duik in het meer gegaan. Dit was een lekkere duik in warm water, maar toch een beetje raar om in het water te springen waar ook kaaimannen en piranha’s zitten. Maar goed de gids verzekerde ons dat er niets kon gebeuren en we hebben ook allemaal al onze ledematen nog.

Op dinsdag zijn we op bezoek gegaan bij een stam die in de jungle leeft. Dit was wel leuk om te zien, maar toch wel heel anders dan wat je er vooraf van verwacht. Ze lopen daar in gewone kleren rond en het is een beetje toeristisch. Maar goed we hebben er de traditionele cassave broden/pannenkoeken gemaakt en dit was leuk om te doen. In de middag zijn we nog op bezoek geweest bij de shamaan van het dorp. Deze probeert door allerlei rare middeltjes de mensen in het dorp gezond te houden en te maken.

Woensdag hebben we een wandeling gemaakt door de bossen om weer op zoek te gaan naar nieuwe diersoorten. Ook gaf onze gids veel uitleg over bepaalde planten en de werking van een tropisch regenwoud. Ook hebben we tijdens deze tocht als een echte tarzan aan een liaan kunnen slingeren. Kortom ook deze dag weer veel gezien en geleerd. In de avond zijn we nog kaaimannen wezen spotten. Helaas was het vanwege de volle maan lastig om ze te spotten omdat kaaimannen meer van het donker houden uiteindelijk hebben we dan ook slechts een paar kleintjes gezien.

Donderdag zijn we een flink stuk wezen peddelen naar een ander groot meer. Onderweg natuurlijk weer de nodige beestjes spotten. Ook hebben we gevist op piranha’s, dit blijkt echter niet zo heel moeilijk te zijn. Gewoon een stok met een draadje en een haakje. Een stukje vlees eraan, een keer op het water slaan met je stok en dan zorgen dat je vlug genoeg bent om ze omhoog te halen. Op donderdag avond hebben we ook nog een nachtwandeling gemaakt door de jungle. Hier hebben we een aantal spinnen gezien en ook een schorpioen en een slang. Wel een beetje kriebelig om zo door het donkere oerwoud te lopen. Deze nachtwandeling was alweer de laatste activiteit en op vrijdag hebben we de terugreis weer gemaakt naar Quito. Die duurde iets langer dan gewenst omdat we pas de bus van half tien vanuit Lago Agrio en uiteindelijk waren we pas om zes uur ’s-Ochtends terug in Quito.

Hier hebben we weer in hetzelfde huis overnacht als de eerste drie weken. Ook was het erg leuk om weer een aantal oude bekenden terug te zien. De paar dagen in Quito stonden met name in het teken van de jaarwisseling vieren. Dit hebben we dan ook goed gedaan. In het studentenhuis hebben we met een aantal vrienden een mooi feestje gevierd. Eerst de champagne om zes uur laten knallen om het Nederlandse Nieuwjaar te vieren en daarna natuurlijk om twaalf uur. In Ecuador is het de traditie om poppen te verbranden om het neiuwe jaar te beginnen. We hadden een tip gekregen dat dit heel groot op een straat zou gebeuren. Dit bleek echter niet het geval maar we hebben er toch nog een paar de fik in zien gaan. De avond daarna nog prima afgesloten in de bar om de hoek.

Morgen (woensdag) gaan we nog voor een paar dagen naar de kust van Ecuador. Op het strand liggen hebben we natuurlijk nog niet genoeg gedaan. En op zondag nacht is het alweer tijd om de reis terug naar Nederland te maken. Dit is dus alweer mijn laatste berichtje vanuit het schitterende Ecuador. Nog eventjes en dan zie ik jullie allemaal weer in levende lijven.

Bedankt voor het lezen en tot snel
Daan

• 01 Januari 2013 - 19:15

Tante Henny:

Hoi Daan,

Een heel gelukkig nieuwjaar voor jou en je vrienden, geniet nog van je laatste week daar maar wij zijn wel blij als je weer thuis bent na al die avonturen die je daar meemaakt, ze klinken ongelofelijk, dat heb je toch maar weer geflikt!

Veel groetekus van Ome Henk en tante Henny.

• 02 Januari 2013 - 08:28

Lonne En Nina:

heej Daan, wij wensen jou en al je reisgenoten een fantastisch nieuw jaar en een goede terugreis.
    We gaan er vanuit dat je stageverslagen alleen maar met superlatieven beoordeeld worden, want je hebt het aan ons allemaal al zo prachtig verwoord dat het op school niet anders kan zijn.
    Je hebt weer fantastische ervaringen opgedaan en schitterende dingen gezien die je waarschijnlijk nooit meer vergeet.
    We wensen je veel succes met het voortzetten van je carrière en gaan je foto's opzoeken op dit soms toch wel prachtige medium.
    Heel veel groetjes uit Boekel en tot ziens!