Reis rond de eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Daan Linden - WaarBenJij.nu Reis rond de eilanden - Reisverslag uit Galápagos, Ecuador van Daan Linden - WaarBenJij.nu

Reis rond de eilanden

Blijf op de hoogte en volg Daan

10 December 2012 | Ecuador, Galápagos

Hallo allen,

Bij deze het beloofde bericht van onze vakantie en reis rond de overige Galapagos eilanden van afgelopen week. Jullie zitten er vast allemaal met smart op te wachten.

De reis begon op vrijdag in alle vroegte want om 07:00 uur vertrok de ferry van San Cristobal naar Santa Cruz. Hier zijn we de eerste drie dagen verbleven. Op vrijdag zijn we, na een hostel uitgezocht te hebben, naar het Charles Darwin centre gelopen. Dit is een soort dierentuin waar de meeste Galapagos dieren zitten. Om doormiddel van verschillende programma’s deze dieren van uitsterven te beschermen. Het was leuk om te zien, ook omdat hier de land leguanen zaten die we eerder nog niet gezien hadden. Maar het blijft toch een dierentuin. In de middag zijn we naar Tortuga Bay gelopen dit is een prachtig strand en waar op San Cristobal de stranden vol liggen met zeehonden, is dat hier met leguanen. Ze liggen letterlijk in hopen op elkaar. Verder was het strand ook heel mooi en lekker om bij te komen van het vroege opstaan en de wilde rit op de boot. Want één ding is me deze week wel weer duidelijk geworden, boten zijn mijn minst favoriete vervoermiddel.

Op zaterdag zijn we de hooglanden van Santa Cruz in getrokken om El Chato, los Gemelos en een lava tunnel hebben bezocht. El Chato is een groot stuk land dat volledig is terug gebracht naar de oorspronkelijke staat en waar gigantische landschildpadden rondlopen. Echt een stuk groter dan die we op San Cristobal al hadden gezien. Los Gemelos zijn twee grote kraters, het resultaat van een ingestorte lava tunnel. Twee hele grote gaten in de grond waar een geheel eigen ecosysteem is ontwikkeld en voor een schitterend uitzicht zorgen. Daarna zijn we nog door een lavatunnel geklauterd wat ook heel leuk was om te doen. Om de dag mooi af te sluiten hebben we aan het eind van de middag nog een bezoekje gebracht aan las Grietas. Dit is een soort riviertje tussen twee kliffen van zo’n tien meter hoog. Waar je lekker rustig kunt zwemmen en van de kliffen kunt springen.

Op zondag besloten we een dag trip te doen naar weer een ander eiland, Floreana. Een bootreis van ongeveer twee uur bracht ons naar het mins bevolkte eiland van de vier bewoonde. Slechts 160 mensen hebben de eer om Floreana thuis te noemen. De bootreis heen was al geweldig om dat we op een gegeven moment omringd werden door tien tot twintig dolfijnen. Dan verdwijnt je zeeziekte als Nederlandse sneeuw voor de Ecuadoriaanse zon. Aangekomen op Floreana gingen we de hooglanden in om te kijken naar weer een schildpadden reservaat en naar de resten van een aantal aangespoelde piraten in de 18e eeuw. Voor de terugreis naar Santa Cruz zou beginnen eerst nog wat tijd om te snorkelen in een baai. Dit was, zoals eigenlijk altijd hier, geweldig. Vele vissen, koraal en zeesterren en zelfs pinguïns en een baby dolfijn.

Op maandag wederom een ferry genomen van twee uur naar Isabella. Dit bleek al snel na aankomst echt een paradijs. Je komt aan op een soort bounty strand maar in de verte zie je de vulkanen al liggen. Binnen een paar seconden na aankomst hadden we al een grote rog, een pinguïn en flamingo’s gespot. De straten van het dorpje Puerto Villamil die niet verhard zijn geven je een soort wild west idee. Op advies van andere reizigers het goedkoopste hostel gezocht. Dit bleek een heelprima hostel met een hele aardige eigenaar. In elke zin kwam minstens één keer het woord tranquilo (rustig) terug en zo is het hele eiland, relaxed.

Dinsdag hebben we geprobeerd om op eigen houtje naar de Tontoreras te gaan een soort eilanden groepje net buiten het dorpje waar het heel goed snorkelen is. Dit bleek echter niet mogelijk maar we konden gelukkig nog aansluiten bij een tour groep voor een mooi gereduceerd prijsje. De tour bleek zeker de moeite waard. Opnieuw werden er pinguïns gespot. Maar het hoogte punt was een soort sloot die bij hoog water in contact staat met de zee maar bij laag water niet. Overdag liggen hier vele white tip reef haaien te slapen en te wachten tot ze er weer uit kunnen om te gaan jagen. Vanaf de kant kon je misschien we 100 of meer haaien zien zwemmen en slapen. Ook deze tour werd weer afgesloten met een stukje lekker snorkelen.

Op woensdag hebben we vulkaan Sierro Negra bezocht. Deze vulkaan is voor het laatst uitgebarsten in 2005. Het resultaat is een enorme krater van tien kilometer doorsnee die compleet zwart is van de geharde lava. Ook dit was weer een mooie wandeling.

De volgende twee dagen hebben we een beetje rustig aan gedaan en geluierd op het strand en wat dingetje s rondom het dorpje bekeken. Waaronder de wall of tears. Deze muur is gebouwd door een gevangene kolonie die een van de eerste bewoners van het eiland waren. Omdat het op een eiland makkelijker is ze vast te houden werden ze van Ecuador naar hier geplaatst. Omdat er eigenlijk niks zinnigs gedaan kon worden moesten deze gevangenen een totaal zinloze muur bouwen. Uiteindelijk bleek de muur niet zo indrukwekkend als het verhaal erachter maar toch weer iets wat je gezien moet hebben. Ook hebben we op deze dagen een aantal meertje bezocht rondom het dorpje waar je flamingo’s kunt spotten.

Op zaterdag hebben we dan uiteindelijk nog een snorkel tour gedaan bij los tuneles. Ook deze was ons aangeraden door overige reizigers. Hier hat je de mogelijkheid om te zwemmen met de eerder genoemde white tip reef sharks. Deze zijn een stuk groter dan de Galapagos haaien waar we eerder mee hebben gezwommen. Het was dan ook best spannend om tussen deze twee meter grootte beesten te snorkelen. Het was een mooie tour maar na de eerder gehoorde verhalen viel het een beetje tegen. De laatste avond mooi afgesloten met een pilsje op het strand en een potje voetba;l tussen de plaatselijke jeugd en een team van Santa Cruz (overwinning met penalty’s voor Santa Cruz).

Op zondag was het helaas al weer tijd om dit mooie eiland te verlaten. En hebben we via Santa Cruz de reis terug naar San Cristobal gemaakt.

Het was een super mooie en gezellige reis. We hebben haaien, flamingo’s, pinguïns en meer nieuwe dieren aan ons lijstje kunnen toevoegen. Maar verder ook schitterende dingen gezien. Nu nog een weekje op San Cristobal om de laatste dingetjes voor stage af te ronden en dan kunnen we ons op gaan maken voor de volgende reis. Drie weken door Ecuador’s vaste land.

Bedankt voor het lezen en tot het volgende verhaal.

Groeten aan iedereen en sterkte met de kou daar.
Daan

• 11 December 2012 - 18:36

Lonne En Nina:

hoi Daan,
    en weer komen we Pirates of the Caribean tegen in Tortuga Bay; jullie belevenissen zijn zeker zo fantastisch!!
    Wat een schitterende dieren en natuur hebben jullie gezien, ervaren en meegemaakt! Werkelijk om jaloers op te worden. Daar is ons weekendje sneeuwlandschap met behoorlijke kou niks bij, hoor. En onze schildpadden zijn het daar helemaal mee eens, te oordelen naar het feit dat ze zich al minstens 6 weken niet meer hebben laten zien.
    Wat fijn dat jullie de kans krijgen om deze reis zo te maken, Daan! Had je dat gedacht toen je aan deze studie begon?
    Geniet er van en tot je volgende verslag en...alvast mooie kerstdagen gewenst.
    groetjes van Lonne en Nina

• 12 December 2012 - 14:17

Papa:

Wat een mooi verhaal weer. De jaloezie begint ook een beetje te wennen, merk ik bij mezelf (maar niet heus!). Tsjonge, wat een leventje hebben jullie, als je je dat maar goed beseft! De foto's op facebook waren fantastisch en een mooie toevoeging aan dit verhaal. Sommige plaatjes hadden inderdaad wel wat weg van het paradijs (zoals ik het me dan voorstel, tenminste).
    En dat je de boot niet zo prettg vind heb je in Schotland niet laten blijken. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal en foto's.

groeten papa

• 15 December 2012 - 08:52

Willeke:

Ik blijf het maar hehalen: jaloers!!!
    Echt gewldig wat jullie allemaal zien, doen en meemaken!

Geniet van de laatste weekjes. Tot heel snel!

Kus