Helsinki, Stockholm en mooi weer - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Daan Linden - WaarBenJij.nu Helsinki, Stockholm en mooi weer - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Daan Linden - WaarBenJij.nu

Helsinki, Stockholm en mooi weer

Door: daanvanderlinden

Blijf op de hoogte en volg Daan

15 April 2012 | Finland, Joensuu

Hallo en welkom allemaal. Sorry dat ik jullie ditmaal zo lang heb laten wachten maar toch wederom bedankt voor het lezen en alle reacties van het vorige bericht.

Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf hebben we een reisje gemaakt van vier dagen waarvan twee in de Hoofdstad van Finland, Helsinki en de hoofdstad van Zweden, Stockholm. Het was wederom een xeer geslaagde trip. Dinsdag na school vertrokken we met de trein vanuit Joensuu en vijf uur later arriveerden we in Helsinki. Nadat we eindelijk snapten hoe we in moesten chekken (alles automatisch heel ingewikkeld) en onze spullen gedropt hadden was het tijd voor een eerste rondje door de stad en natuurlijk een hapje en een drankje. Op woensdag hadden we bijna de hele dag om Helsinki te bekijken en dat was zeker de moeite waard. Het is geen grote stad zoals sommige andere hoofdsteden maar er zijn een aantal mooie hoogtepunten als het senaatsplijn en het marktplein en alles is op loopafstand ook wel fijn.

Om vijf uur op woensdag vertrok de boot naar Stockholm waar de volgende dag om tien uur aankwamen. Stockholm is een stuk groter en toeristischer dan Helsinki en is ook een prachtige stad. Ook was het heerlijk weer in Stockholm, 9 graden en een zonnetje en dus was het tijd om voor het eerst dit jaar lekker op een terassje te gaan zitten. Op donderdag hadden we minder geluk met het weer en sneeuwde het ook in Zweden maar hebbne we toch een mooie ronde langs de hoogtepunten van Stockholm gewandeld. 's-Avonds hadden we wederom om vijf uur de boot terug richting helsinki om de volgende dag rond tienen te arriveren. Daan en Laura hadden de twee en een half uur voor de trein ging nodig om uit te kateren en ik ben nog even naar het olympisch stadion en het stadion van HJK Helsinki gelopen. Uiteindelijk waren we rond zes uur weer terug in het vertrouwde Joensuu.

De dinsdag na pasen hebben we ons leefbaarheids onderzoek in Paihola gepresenteerd en dit ging erg goed en ik heb dan ook vertrouwen dat we ook deze module goed afgesloten hebben. de llaste dagen hadden we wederom bezoek van een bekende lerares van de HAS. Helaas was het voor Ingrid te veel gevraagd om haar lessen aan te passen en dus was het voor ons alleen maar een herhaling van wat we in Den Bosch hebben gehad. De komende twee weken hebben we geen lessen meer gepland staan maar staat alles in het teken van de afronding. We hebben neo een paar projecten die we af moeten maken en een examen en dan zit het er alweer op. Om precies te zijn vrijdag de 27ste vertrekken we richting Tallinn om via Estland, Letland en Litouwen uiteindelijk via Kaunas terug te vliegen.

Inmiddels lijkt het er op dat de lente ook eindelijk de weg naar Finland heeft gevonden. Afgelopen week is het bijna heel de week boven het vriespunt geweest (overdag) en heeft het niet gesneeuwd. Het resultaat dat de sneeuw letterlijk voor de zon verdwijnd en dat we langzaamaan zo hier en daar wat groene grassprietjes beginnen te ontdekken.

Bedankt voor het lezen en tot de volgede keer. Ik zal net voor ons vertrek nog een keer een update geven over onze laatste weken in Finland. Tot dan.

• 15 April 2012 - 11:38

Jonno, Lonne En Nina:

hoi Daan,
    je hebt weer veel gezien in een paar dagen tijd!
    En nu de laatste loodjes, alhoewel ik denk dat dat niet de juiste benaming is in dit geval. Je hebt het volgens je verslagen goed naar je zin gehad en we hopen dan ook dat jij en je studiegenoten jullie studiereis op een mooie manier kunnen afronden.
    Veel succes ermee en nog veel plezier de laatste weken!
    groetjes van Jonno, Lonne en Nina

• 17 April 2012 - 19:45

Papa:

Mooi weer? Eindelijk! Op die foto in het zonnetje ziet het er in ieder geval relaxed uit.
    En alweer bijna aan het eind van je studietijd in Finland. Nog even een vakantie in de Baltische staten en dan terug naar de Hei. Geniet er nog effe van.

groeten papa

P.S. Volgende keer even je stukje lezen voordat je het plaatst (sorry, eens een schoolmeester, altijd een schoolmeester)

• 18 April 2012 - 06:16

Willeke:

Ha Broertje,

Zozo in een shirtje in de zon?! Het moet niet gekker worden. Het lijkt inderdaad wel echt mooi weer te worden bij jullie. Stuur maar een beetje zon deze kant op, want hier wil ie nog niet echt doorbreken.

Veel succes nog deze laatste 1,5 week en daarna nog een hele fijne reis!!

Kus

• 18 April 2012 - 17:05

Ome Gerry:

Hallo Daan, Ik heb begrepen dat je nu aan je laatste 2 weken bezig bent en zowat alles al is geregeld voor de terugreis.
    Hopeleijk is het leerschema ook goed volbracht,incl.het examen.
    Achteraf gaan zo n drie maanden toch snel voorbij. Allie vadder zal blij zin as de trug bent, geleuf de mar.
    Maar voor de laatste weken alle goeds,geniet nog even va alles en wij wensen je een goed reis terug.
    groeten Francien en Gerry