Lapland - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Daan Linden - WaarBenJij.nu Lapland - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Daan Linden - WaarBenJij.nu

Lapland

Door: daanvanderlinden

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 Maart 2012 | Finland, Joensuu

Hallo en welkom terug,

We zijn inmiddels weer terug na onze vakantie door het schitterende Lapland. Het was echt super.

Op zondag zijn we vertrokken met de trein vanuit Joensuu om 15:15 uur. Om uiteindelijk via een ongeloofelijke omweg rond 08:uur (volgende dag) in Rovaniemi aan te komen. Bij het treinstation van Rovaniemi hebben we de sleutels van onze huurauto gekregen (een zo goed als nieuwe witte Ford Fiesta)en zijn we naar Saariselka gereden. Dit was een rit van ongeveer 3,5 uur. Onderweg hebben we nog een bezoekje gebracht aan het Goldmuseum.
Eenmaal ingechecked en uitgerust in ons hotel zijn we 's-avonds op zoek gegaan naar het noorderlicht samen met een paar klasgenootjes die ook in Saariselka waren. Nadat we de hoogste berg van het dorp hadden beklommen was het een kwestie van wachten. uiteindelijk zagen we hier en daar wat groene flarden maar het was niet heel fel. Uiteindelijk gaven we de moed op en liepen we terug richting hotel, we waren echter nog geen 20 meter weg toen de lucht alsnog geheel groen, wit en rood werd. Helaas lukte het met onze toestellen niet om foto's te maken. Maar om het noorderlicht op zo'n manier te zien is echt onbeschrijfelijk, het is echt prachtig.

Disdag hebben we een mooie wandeltocht gemaakt door het nationaal park waar Saariselka aan ligt. een mooie wandeling met prachtige uitzichten. Later op de avond hebben we samen met onze klasgenoten nog een paarkeer de berg af gesleed met een paar geleende plastic slee's. Op de baan waar de volgende dagen het WK sleeën plaats zou vinden (ja idd het WK sleeën ik had er ook nog nooit an gehoord).

Op de woesdag hadden we een flinke rit voor de boeg, maar omdat de wegen toch een stuk beter te berijden waren dan we vooraf hadden gedacht bleken alle afstanden heel goed te overbruggen. Uiteindelijk hebben we die dag zo'n 5/6 uur gereden. Waaronder een prachtig stuk door Noorwegen. Uiteindelijk zijn we die dag in ons hotel in Enantekio aangekomen. In dit hotel waren we niet de enige Nederlanders er waren denk ik wel een stuk of vijf andere stellen uit Nederland.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Kilpisjarvi wat erg dicht bij het drielanden punt ligt van Finland, Zweden en Noorwegen. We hebben nuatuurlijk ook nog een stukje Zweden mee gepikt. Ook dit was weer een prachtige rit en zeker het mooiste stukje Finland dat ik tot nog toe heb gezien. In Kilpisjarvi verbleven we in een cottage een soort vakantiehuisje vergelijkbaar met center parks. Met eigen sauna. Hier hebben we twee avonden doorgebracht. Op vrijdag zijn we richting het Noorse Tromso gereden waarbij we een aantal adembenemende fjorden zijn gepasseerd. Een prachtige dag die we perfect af hebben kunnen sluiten met een schitterend noorderlicht 's-avonds.

Zaterdag hebben we Kilpisjarvi weer verlaten en zijn we naar Muonio gereden. Ook hier hebben we twee nachten in een cottage geslapen. Op zondag zijn Daan m en Laura weze skieën in de buurt van Muonio. Bij mij kwamen er die dag helaas de consequenties van een aantal dagen slechte slaap naar boven (misschien in combinatie met alle smsjes van papa over die frotters uit eindhoven) en heb ik de dag doorgebracht achter m'n boek.

Maandag was het dan alweer tijd om onze huurauto in te leveren in Rovaniemie. Maar natuurlijk niet voordat we een bezoek haddan gebracht aan de kerstman. Santa village bestaat zo ongeveer uit 50 giftshop's (allemaal asociaal duur) en het huis van de kerstman. Na een tijdje wachten mochten we uiteindelijk naar binnen voor een ontmoeting en een foto met Santa. Helaas mochten we zelf geen foto's maken en konden we alleen de foto's kopen voor veel te veel geld en hebben we dus geen bewijs van onze ontmoetting. Maar we hebben hem gezien en hij sprak verassend veel nederlands. erg lachen.

Na een avondje in een hostel in Rovaniemi hebben we dinsdag de trein gepakt en zijn we 's-avonds weer in Joensuu aangekomen. We hebben een super vakantie gehad.

bedankt voor het lezen en tot snel

Daan

• 14 Maart 2012 - 14:07

Peter En Wilma:

Hoi Daan,
    Jullie hebben een schitterende reis gehad, zo te lezen. En dan het Noorderlicht van zo dichtbij kunnen zien. Lijkt me geweldig. Jammer dat je er geen goede foto's van kon maken.
    Het is ontzettend leuk dat je tijdens deze studie maanden ook nog wat van het land kunt zien.
    Geniet zoveel je kunt,misschien kom je nooit meer in die streken.
    Wij vertrekken vrijdag naar Karinthië en hopen daar ook nog wat sneeuw aan te treffen. De webcam laat veel groen zien. Helaas voor ome Peter die nog graag geskied had.
    Heel veel groeten van
    Tante Wilma en Ome Peter.

• 14 Maart 2012 - 18:48

Lonne En Nina:

Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt, Daan!
    Echt een supervakantie...
    En wie kan er nou echt zeggen dat hij een ontmoeting heeft gehad met de kerstman? Schitterend toch!
    Het Noorderlicht is schitterend om te zien, dat weet ik uit eigen ervaring; echt een sensatie...
    Deze herinneringen vergeet je van je leven niet meer, Daan.
    En nog maar weer een WK er achteraan!! Misschien maakt dat het "gefrot" in Eindhoven een beetje goed?!
    Daan, succes met het vervolg van je studie en wederom bedankt voor je prachtige reisverslag!
    groetjes uit een stillekes warmer wordend Boekel,
    Lonne en Nina

• 14 Maart 2012 - 19:24

Papa:

Sorry voor het feit dat ik je slaap heb ontnomen.... Maar vanaf nu gaat het allemaal goed komen in Eindhoven (hopen we). Jullie vakantie is geweldig geweest, gelukkig. En nu weer "studeren"!

Groeten papa

• 19 Maart 2012 - 06:55

Willeke:

Wat klinkt dat als een geweldige reis en ervaring! Ik ben helemaal niet jaloers hoor ;). Die foto's..wauw!
    Veel succes nog op school en blijf genieten.

Kus

PS: Wat zul je vannacht goed geslapen hebben :D

• 21 Maart 2012 - 18:28

Dineke:

Hee die Daan,

Bofkont dat je bent.
    Ons een beetje lekker zitten maken met al die prachtige dingen die je daar doet.
    Wat een belevenis zeg, te gek, maar het is je van harte gegund hoor.
    Geniet er maar van, dan doen wij dat, met die prachtige verslagen van jou, wel op afstand.
    Ik ben benieuwd wat je de volgende keer weer hebt beleefd.
    We wachten rustig af.
    Groetjes en tot......

• 23 Maart 2012 - 08:12

Nina:

Hoi Daan,
    hoe is het? Kun je weer terugkomen in het dagelijks ritme van studeren?
    Voor de dag van vandaag denken we extra veel aan je.
    Veel liefs uit een zonovergoten Boekel,
    groetjes, Lonne (die nu voor haar 1e uitwisseling in Verviers zit) en Nina

• 24 Maart 2012 - 13:47

Ome Gerry:

Hallo Daan,
    Ik merk wel dat je veel plezier hebt en dat het dus heerlijk gaat. Je foto s laten dit wel zien. Je hebt nu al het e.e.a.van Finland gezien niet waar? Geweldige ervaring uiteraard. Nog veel goeds de komende tijd en ik wacht op het volgende bericht, groetjes van ons allen.
    Tante Francien en ome Gerry